Online activiteiten doen we steeds vaker via een smartphone of tablet. Met een responsive website zorg je dat je website gebruiksvriendelijk en leesbaar is op mobiele apparaten. Waar vroeger een website alleen op een desktop bezocht werd, is door de snelle opkomst van mobiele apparaten en daarbij behorende snelle internetverbinding een verschuiving naar mobiele apparaten. Daarnaast krijgt een responsive website een hogere ranking in Google, dus je bent beter vindbaar.

Een responsive website past zich aan naar het formaat van jouw scherm. Hiermee blijft de tekst goed leesbaar en worden de afbeeldingen verkleint zodat je het geheel kan blijven overzien. Alles wat op je desktop naast elkaar staat, is nu onder elkaar geplaatst op je mobiel. Vaak kun je ook vanuit het ontwerp kiezen om bepaalde afbeeldingen alleen op je desktop te laten zien.

Op een smartphone is het beter om niet te veel afbeeldingen te gebruiken in verband met de laadtijd van de afbeeldingen, dit gaat ten kostte van de snelheid op je smartphone. Als de laadtijd op je smartphone te lang duurt haken de bezoekers snel af en dat wil je niet. Je moet dus alleen de informatie tonen die relevant is op een smartphone, vaak is dat tekst en een call to action, bijv een button.

Een andere manier van ontwikkelen van een website is mobile first design. Dit is een compleet andere ontwerpstrategie als responsive design. De gedachte hierbij is dat je eerst de essentiële functies maakt voor mobiele weergave en de complexe functies alleen maakt voor de grotere weergave op laptops / desktops.

Je kunt testen of jouw website responsive is. Google heeft hier een handige tool voor. Je krijgt dan ook tips voor verbeteringen. Ga naar https://search.google.com/test/mobile-friendly en vul de URL van je website in en doe de test.

responsive website test

De websites die wij maken zijn standaard al responsive en geschikt voor alle apparaten. Is jouw website niet geschikt of goed leesbaar op mobiel of heb je twijfels hierover neem dan contact met ons op.