Contactformulier optimaliseren

Je hebt een bezoeker op je website en die gaat naar je contactpagina en vult je contactformulier in. Dat is de optimale conversie. Maar vaak komt het niet zover doordat de bezoeker dan afhaakt en dus geen contact zal opnemen. Een gemiste kans!

Het is belangrijk dat je het de bezoeker zo makkelijk mogelijk maakt en niet verder hoeft na te denken. Je hebt ze eindelijk zover en nu wil je dat ze het formulier gaan invullen voordat ze zich bedenken.

Denk hierbij aan het principe van “Don’t  make me Think” van Steve Krug. Hoe meer informatie de bezoeker moet invullen, hoe minder groot de kans is dat de bezoeker het formulier zal invullen.

Veel voorkomende situaties

  • Wat je vaak ziet op websites zijn contactformulieren waar teveel (verplichte) velden aanwezig zijn. Dit wordt gezien als een drempel en dan kan de bezoeker afhaken
  • Of de bezoeker vraagt zich af of het ingevulde formulier wel is verstuurd na op verzenden geklikt te hebben

Door een aantal aanpassingen kun je het voor de bezoeker gebruiksvriendelijker maken en hiermee je conversie verhogen.

Wat heb je echt nodig van de bezoeker

  • Naam
  • E-mailadres
  • Bericht
Contactformulier

Maak niet alle velden verplicht

Maak alleen de velden verplicht die je nodig hebt om contact op te nemen, vaak is een e-mailadres voldoende. Denk ook aan de AVG bij gebruik van persoonsgegevens zoals naam, adres en woonplaats. Je hebt dan een privacy beleid nodig.

Hoe je contactformulier optimaliseren?

  • Zorg voor een bevestiging tekst of bedankpagina zodra het formulier is verstuurd, waarop vermeld staat dat je bedankt voor de aanvraag en dat je contact gaat opnemen
  • Door een klantvriendelijke e-mailbericht te versturen met bevestiging dat het verzoek is aangekomen
  • Zorg dat het contactformulier makkelijk te vinden is
  • Maak een aparte contactpagina aan met niet teveel afleiding
  • Maak vanuit je pagina’s en blogs interne links aan naar je contactpagina

Extra tip! Controleer regelmatig je contactformulier(en) of ze nog goed werken.

Hoeveel (verplichte) velden moet een bezoeker bij jou invullen voor een vraag of informatie?

InQlude IT websites

Korianderhof 22

2991 HE Barendrecht

info@inqlude-it.nl

06 10038818

Download hier jouw gratis “Zichtbaar Online Groeiplan”

Gratis download