Verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4
Het grootste verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 zit in de manier waarop Google Analytics een website meet. Google Analytics 4 werkt met het event-base data model. Waarbij Universal Analytics altijd op basis van sessies meet en gebeurtenissen als paginaweergaven, downloads en aankopen koppelt aan bezoekersinformatie zoals bron, medium en locatie.

Maar met steeds meer apps en one-page websites is het bijhouden van sessies en paginaweergaven niet meer de beste manier om bezoekerservaringen te beoordelen.
Daarom worden bij Google Analytics 4 de sessies en paginaweergaven los van elkaar gekoppeld. In plaats daarvan meet Google een serie van events, waarbij elk event via parameters extra informatie doorgeeft.
Zo wordt automatisch de scroll-diepte, videoweergaven, downloads en meer factoren gemeten. Hierbij komt de nadruk meer te liggen op waardevolle bezoeken en interacties.
Stap nu over naar Google Analytics 4.
Dit geeft je ook alvast de kans om met Google Analytics 4 te werken en te experimenteren met het nieuwe datamodel.
Lees hier hoe je controleert welke Google Analytics versie jij gebruikt.