Content SEO gaat over de content die jij plaatst op je website. Dit zijn teksten, afbeeldingen, video’s en interne links. Zorg altijd voor een hoge kwaliteit van je content, dus goede leesbare teksten, die geschreven zijn voor je doelgroep.
Maar hoe zorg je nu voor goede kwaliteit van je content?
Start eerst met een zoekwoordenonderzoek
Hoe zoekt jouw doelgroep in Google? Welke zoekwoorden gebruiken zij hiervoor? Hiervoor moet je een zogenaamde zoekwoordenonderzoek uitvoeren.
Dit kan op verschillende manieren.
Google Suggest
Als je bij google het woord SEO invult als zoekopdracht, dan komt google met een aantal suggesties.

Wat Google zegt met deze suggesties is dat mensen die in dit voorbeeld op ‘SEO’ zoeken vaak meerdere woorden in hun zoekopdracht gebruiken. Dit zijn de meest populaire zoektermen.
LSI Keywords & Synomiemen
Latent semantic indexing keywords (LSI) zijn verwante zoekwoorden en synoniemen die je onderaan in Google kunt vinden. Google laat de zoekwoorden zien die veel zoekvolume bevatten en die je dus zou kunnen opnemen in je tekst.

Google Trends
Met deze online tool kun je onderzoeken welke gebruikte woorden populair zijn en wat de huidige trend daarvan is.
Heb je de juiste zoektermen gevonden?
Als je de juiste zoektermen hebt gevonden, waar plaats je die dan in je content?
- Titel (titel tag)
- Meta description

- In je URL. Zorg voor een (SEO) leesbare URL
- In de alt-tekst van je afbeelding (zorg dat deze altijd is ingevuld)
- Maak gebruik van Breadcrumbs (broodkruimelspoor)
- H1 koptekst. Gebruik deze maar 1x per pagina
- In de eerste alinea. Zorg dat je zoekwoord vooraan in de 1e alinea staat
- Zoektermen vet drukken
- Zet de tussenkoppen in H2 en H3
- Zoekwoorden dichtheid. Hou het gebruik van een specifiek zoekwoord binnen de perken, anders werkt het niet meer
- Gebruik ook afgeleide zoekwoorden
- Focus niet teveel op 1 zoekwoord
De kwaliteit van je content verder verbeteren
- Geef afbeeldingen de juiste benaming. Je kunt op 3 plekken een zoekterm invullen:
- Bestandsnaam van een afbeelding. Vaak zie je namen zoals img0003.jpg. Google kan nu niet lezen waar het over gaat. Geef een naam (zoekterm) die de afbeelding uitbeeld of wat in de context past.
- Titel. De titel verschijnt wanneer je met je muis op de afbeelding gaat staan.
- Alt tag. Dit is de tekst die verschijnt als de afbeelding niet geladen kan worden.

- Gebruik niet alleen tekst op je pagina, maar ook afbeeldingen en video’s die passen bij de context. Met deze combinatie kun je waardevolle content maken. Als je alleen tekst gebruik, dan haken bezoekers sneller af.
- Plaatst je video op YouTube en stream deze op je website, dan wordt je website niet te zwaar belast, wat ten koste gaat van de snelheid.
- Plaats interne links binnen je website naar andere pagina’s, zodat Google weet dat deze pagina’s bij elkaar horen, dit draagt bij aan je positie in Google.
- Plaats externe links naar relevante websites.
- Voldoende woorden, daar zijn de meningen over verdeeld. Het gaat om de kwaliteit en niet om de kwantiteit. Belangrijk om te onthouden is “schrijf niet voor google maar schrijf relevante content voor je bezoekers”. Ga voor minimaal 300 woorden, het liefst meer.
- Pas op met duplicate (dubbele) content, kopieer geen teksten van andere websites. Dit wordt direct afgestraft door google en je zakt in de ranking.
Tips!
- Gebruik een combinatie van zoekwoorden (longtail keywords). Dit zijn zoekopdrachten van meer dan 4 woorden.
- Maak gebruik van een SEO plug-in zoals Yoast SEO. Deze doet een analyse hoe het staat met de kwaliteit van je content en geeft aan waar je kunt verbeteren.
- Schrijf niet alleen commerciële teksten om te verkopen, maar schrijf ook over informatie en deel kennis. Lees mijn blog over de verschillende fases waar een potentiële klant in kan zitten.
De volgende blog zal gaan over de 3e pijler van SEO, namelijk SEO autoriteit.
Meer weten over content en SEO? Neem dan contact met ons op.