SEO autoriteit

De betrouwbaarheid van een website wordt autoriteit genoemd.

Maar wat is dat nou precies en hoe kun je je website autoriteit verbeteren?

SEO autoriteit of online betrouwbaarheid is erg belangrijk voor zowel gebruikers als zoekmachines. Het doel van een zoekmachine zoals Google is altijd het beste en betrouwbaarste antwoord geven op de zoekopdracht.

Google plaatst betrouwbare websites hoger in hun zoekresultaten. Het is dus van groot belang dat zij jouw site als betrouwbaar zien.

SEO factoren

Wat is online betrouwbaarheid?

Wanneer je een nieuwe domeinnaam hebt kent Google jouw website nog niet goed. Wat heb je te bieden op je website en hoe belangrijk en betrouwbaar is jouw website?

Zie het als een winkel die nieuw is in de winkelstraat en waar mensen nog niet direct naar binnen gaan. Als ze via anderen horen dat de winkel goede producten aanbiedt met een goede service, zullen er meer mensen naar de winkel gaan. De winkel is dus betrouwbaar (autoriteit) geworden.

Dat werkt online ook zo. Met een nieuwe website heb je nog weinig bezoekers en dus ook nog geen autoriteit opgebouwd. Je hebt nog geen of weinig backlinks, nog geen autoriteit op bepaalde onderwerpen en nog weinig content.

De autoriteit van je website wordt bepaald door:

  • De leeftijd van je domeinnaam
  • De populariteit van je domeinnaam (aantal bezoekers en de inkomende backlinks)
  • Het aantal kwalitatieve pagina’s op je website

Tip! Wanneer je een nieuwe domeinnaam gaat gebruiken is het belangrijk dat je de oude domeinnaam door routeer (redirect) naar de nieuwe domeinnaam. Hierdoor gaat de oude opgebouwde SEO autoriteit waarde niet verloren.

Hoe bereik je een hogere autoriteit met je website?

SEO autoriteit bouw je op door relevante en betrouwbare websites naar jouw domein, artikelen en pagina’s te laten linken, maar hoe pak je dit aan?

Voer een concurrentieonderzoek uit

Je hebt de techniek en structuur van je website op orde en je hebt kwalitatieve goede content met relevante zoektermen, maar toch sta je ver beneden jouw concurrenten in de organische zoekresultaten op Google. Vaak heeft de concurrent dan meer backlinks van relevante en betrouwbare websites en daarom meer autoriteit opgebouwd.

Voor een concurrentieonderzoek uit naar welke websites doorlinken naar de concurrent. Misschien is jouw product, dienst of informatie ook relevant voor deze websites en kun je daar een backlink aanvragen.

Backlinks ontvangen

Zorg ervoor dat verschillende websites naar jouw pagina’s linken, in plaats van iedere keer dezelfde website. Deze backlinks verkrijg je bijvoorbeeld door gastblogs te schrijven. Of vraag backlinks naar je website aan bij je leveranciers, partners of klanten.

Zet ook een link naar je website in al je social media profielen!

Check backlinks die niet meer werken

Het komt vaak voor dat websites nog naar je oude domeinnaam linken of naar artikelen of pagina’s die offline zijn. Hierdoor daalt de waarde van jouw link en loop je autoriteit mis. Neem contact op met degene om deze links te repareren.

In Google Search Console kun je alle backlinks naar je website checken.

Links in Google Search Console

SEO strategie

Autoriteit opbouwen is belangrijk voor je SEO strategie. Je hebt autoriteit net zo hard nodig als de andere SEO pijlers om je plekje bovenaan in de zoekresultaten te bereiken.

Wanneer jouw SEO pijlers techniek en content optimaal zijn, is het zaak om aan de slag te gaan met de derde pijler SEO autoriteit. Want één plek hoger in Google, kan je al meer leads opleveren.

Meer weten over SEO autoriteit? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel:
Eef de Held

Ik ben Eef de Held en eigenaar

van InQlude IT

Ben je op zoek naar iemand die met jou meedenkt over je online onderneming en graag met jou de samenwerking aangaat om tot het beste resultaat te komen, dan ben jij aan het juiste adres.

Plaats een reactie

InQlude IT websites

Korianderhof 22

2991 HE Barendrecht

info@inqlude-it.nl

06 10038818

Download hier jouw gratis “Zichtbaar Online Groeiplan”

Gratis download