Met Google Analytics kun je al veel informatie verzamelen over jouw bezoekers op je website, zoals het aantal bezoekers, waar komen je bezoekers vandaan, etc. Maar wist je dat Google nog een interessante online tool heeft waarmee je onder andere kunt zien op welke zoekopdrachten in Google jouw webpagina is gevonden.
Deze tool heet Google Search Console, vroeger bekend als Google webmaster tools en is net als Google Analytics een gratis dienst.
Mogelijkheden met Google Search Console:
- Zoekwoorden analyse. Op welke zoekwoorden is jouw webpagina gevonden
- Inzicht of alle pagina’s wel geïndexeerd worden?
- Je kunt een XML sitemap toevoegen voor makkelijker indexeren door Google en dus beter vindbaar
- Je kunt voor een nieuwe webpagina een indexeringsverzoek aanvragen, zodat deze sneller zichtbaar wordt in Google
- Foutmeldingen zoals 404 en crawlfouten bekijken en repareren
- Interne en externe linkbuilding analyse
- Koppelen aan Google Analytics, zodat je deze meetresultaten ook kan monitoren
Hoe maak je een Google Search Console account aan?
Als je al Google Analytics gebruikt en dus een google account hebt, dan kun daarmee ook een account voor Google Search Console aanmaken. Nadat je een account hebt aangemaakt kun je een website property toevoegen. Dit is de URL van je website. Daarna vraagt Google search console om een verificatie uit te voeren. Er zijn diverse verificatie methodes hiervoor beschikbaar afhankelijk van de tools die je al gebruikt. Het beste is om hiervoor je Google Analytics account te gebruiken. Via je Google Analytics account kun je dan een koppeling maken met Google Search Console.
Conclusie
Wil jij de online zichtbaarheid van je website verbeteren en nog meer inzicht krijgen hoe jouw website wordt gevonden, dan mag Google Search Console zeker niet ontbreken.
Wil jij ook meer weten over de mogelijkheden van Google Search Console of heb je een andere vraag. Neem dan contact op en dan kijken we samen naar een oplossing.